Diemens bedrijf redt kromme komkommers

Wanneer de meeste Diemenaren nog slapen, rijden vrachtauto's vol etenswaren 'met schoonheidsfoutjes'naar het bedrijventerrein op de Stammerdijk. Daar zit Instock dat ervoor zorgt dat kromme komkommers en tweepotige wortels niet worden doorgedraaid, maar een mooi nieuw leven krijgen.

Als medewerkers van een grote supermarkt zag Sellma Seddik hoeveel voedsel er dagelijks werd weggegooid. Goede producen, die nog prima gebruikt konden worden. Doodzonde vond ze het. Met enkele collega's begon ze een pop-uprestaurant waar met die ongewenste (verse) supermarktproducten werd gekookt. Maar , dacht ze als we dit nou eens zouden gaan doen met 'mislukte' producten van boeren - rechtstreeks van het land en dus 'kneitervers'. Samen met anderen richtte ze Instock op dat zich in 2023 in Diemen vestigde. Een perfecte locatie. Goed bereikbaar voor medewerkers en transportpartners. En ook nog eens naast het Diemerbos.

instock1 canva   instock2 canva  


Van Schil tot pit

Steeds meer cateraars, hotels, restaurants en restaurantketens nemen hun tweedekansproducten af. 'Voedselverspilling staat hoog op de agenda, aldus brandmanager Demi Roelofs: 'Zowel de chefs als hun gasten hebben daar steeds meer moeite mee. Naast verse producten verkoopt Instock ook duurzame diepvriesproducten zoals tosti's die van oud brood zijn gemaakt. Op al hun producten zijn de principes van circulair koken van toepassing: zoveel mogelijk plantaardig en liefst imperfect van schil tot pit en van kop tot staart en restjes conserveren door ze bijvoorbeeld te roken, pekelen of confijten. Je ontdekt dan veel meer smaken Voedsel is zo niet allen langer houdbaar, maar ook echt heel lekker, zegt Demi.

Fun

Bewust, Omdenken en Ondernemen'behoren tot de kernwaarden van Instock. Werknemers worden er elke dag aan herinnerd als ze aan de grote tafel zitten: ze hangen aan de muur.
Vrij vertaald betekent het dat Instock-werknemers hun steentje willen bijdragen aan een betere wereld, problemen ombuigen in kansen en verantwoordelijke, initiatiefrijke doeners zijn. En dan hangt er nog een bordje met FUN erop. 'Onmisbaar in ons werk. Klimaatverandering en verspilling zijn zware thema's. Daar kunnen mensen neerslachtig van worden. Wij gaan niet zedepreken, maar willen het probleem op een fun-manier oplossen. Dan krijg je mensen mee'. Dat hun filosofie werkt, blijkt: de vraag naar onze producten groeit flink.

 

instock5 canva 600x400